Вперше від квітня цього року в українців поліпшилися споживчі настрої. Люди більш
позитивні щодо перспектив власного матеріального становища та розвитку економіки
країни загалом. Наразі ж українці продовжують витрачати більшість свого бюджету на
їжу та економити на відпочинку.
Детальніше розповідає Центр громадського моніторингу та контролю.
Індекс споживчих настроїв трохи зріс
В Україні зріс Індекс споживчих настроїв громадян: минулого місяця піднявся на 7,3
пункти та становить 70,1. Про це свідчить дослідження Info Sapiens “Споживчі настрої в
Україні” у липні 2024 року. “Після кількамісячного падіння усіх ключових показників
споживчої впевненості, ми бачимо тенденцію до відновлення у липні 2024 року. У липні
ми спостерігаємо значне підвищення як споживчих настроїв населення, так і більш
позитивну оцінку економічних очікувань”, — коментують аналітики Info Sapiens.
Щоб визначити індекс споживчих настроїв, респондентам ставлять низку запитань
щодо зміни матеріального становища їхньої сім’ї, прогнозів щодо економічної ситуації в
країні, а також готовності людей робити великі покупки. Значення індексу максимально
може сягнути 200 — якщо всі громадяни позитивно оцінюють економічну ситуацію.
Значення індексу менше 100 означає, що в суспільстві переважають негативні оцінки.
Їжа, ліки та кафе
Тим часом Приватбанк оприлюднив інформацію, які покупки українці найбільше
оплачували картками від початку року. Це, передусім, продукти харчування — частка
оплат у продуктових магазинах та супермаркетах становила 44%. На другому місці —
покупка ліків та товарів для здоровʼя (6,6%). На третьому — оплата в закладах
громадського харчування (6,4%). Витрати на одяг та взуття становили 4,5% від обсягів
безготівкових оплат українців, палива — 4,2%. На відпочинок українці витратили лише
1,4% коштів зі своїх карток.
Загалом від 1 січня цього року клієнти приватбанку зробили покупок на 451 млрд грн.
Донати на армію — в пріоритеті
Те, що більшість свого бюджету українці витрачають саме на їжу, підтверджують і дані
дослідження "Споживацькі настрої українців у другий рік повномасштабного
вторгнення" від “Делойт” в Україні. За його результатами, минулоріч ми витрачали на
продукти харчування приблизно 66% відсотків свого бюджету. А це вдвічі більше, ніж
середній світовий показник.
Водночас, відвідування ресторанів і барів у 2023 році скоротилося: 55% опитаних
робили це значно рідше, ніж раніше. 65% респондентів економили на розвагах поза
домом. Натомість стали популярнішими онлайн-розваги: 32% опитаних збільшили
витрати на перегляд ТБ та стримінгових каналів.
Минулого року 92% українців донатили на допомогу ЗСУ або постраждалим внаслідок
воєнних дій. 33% робили це регулярно. Також порівняно з 2022, вдвічі зросла кількість
тих, хто постійно донатить, перебуваючи за кордоном: таких стало 38%.