З огляду на динаміку цін на пальне у 2023 році може здатися, що ринок бензину, дизелю та автомобільного газу живе окремо від економіки України.
У першій половині року, попри усі апокаліптичні прогнози щодо економічної ситуації в країні, вартість пального стрімко падала, а від липня, коли інфляція в країні стабілізувалася, а економічна ситуація поліпшилась, ціни на пальне несподівано почали зростати. Більше того, восени ціни на пальне побили історичний рекорд — вперше вартість бензину на стелах АЗС сягнула 55 грн/л. Центр громадського моніторингу та контролю з’ясовував, які фактори зараз впливають на вартість пального та що буде з цінами наприкінці року.
Рішення уряду, що обійшлось у 10 грн/літр
Падіння цін у першій половині року та зростання у другій половині стосувалось усіх видів автомобільного палива. Так, за даними “Консалтингової групи А-95”, бензин А-95 1 січня коштував в середньому 52,00 грн/л, до 22 червня він подешевшав до 44,54 грн/л, після чого розпочалось зростання ціни: 10 листопада літр А-95 коштував 55,50 грн/л. Дизельне пальне на початку січня коштувало 55,13 грн/л, в другій половині червня — 43,10 грн, 10 листопада — 55,77 грн/л. Автомобільний газ, який на початку січня коштував 29,43 грн/л, наприкінці червня — 21,91 грн/л, а зараз — 33,54 грн/л.
Таке зростання цін на пальне у другій половині року пов’язане з рішенням Кабінету міністрів, ухваленим на початку липня, щодо скасування пільг, введених для бізнесу в перший місяць війни: акцизний податок на нафтопродукти повернувся на рівень початку 2022 року, а ставка ПДВ зросла з 7% до 20%. Інший фактор, що вплинув на ціну пального в останні чотири місяці, — зростання світових цін на нафту. У вересні вартість барелю нафти Brent сягнула найвищого за рік рівня — 95 доларів.
У жовтні та на початку листопада ціни на бензин та дизельне пальне стабілізувались. За тиждень від 6 до 12 листопада вартість літру бензину А-95 зросла на 7 копійок, а дизелю — на 4 копійки. Водночас, ціна на автомобільний газ стабільно продовжує зростати: з 6 листопада літр автогазу здорожчав на 2,53 грн. Причина цього — блокада пунктів пропуску на кордоні польськими перевізниками. Як пояснює директор “Консалтингової групи А-95” Сергій Куюн, на Польщу припадає приблизно 35% імпорту скрапленого газу. Цистерни з автогазом змушені стояти в загальних чергах, і якщо раніше газовоз робив 4 поїздки за місяць, то тепер може встигнути максимум 2. Також подорожчання автогазу зумовлене зростанням цін на світових ринках, внаслідок скорочення видобутку у Росії.
Що буде з цінами наприкінці року?
Розраховувати на зменшення вартості пального найближчим часом не варто: ціни на бензин та дизельне паливо в короткостроковій перспективі можуть навпаки дещо зрости. Про це йдеться у інфляційному звіті Національного банку України за жовтень. “У короткостроковому періоді зростання цін на пальне пришвидшиться, що чинитиме також непрямий проінфляційний вплив на вартість інших товарів та послуг. З наступного року ціни на пальне стабілізуються завдяки поступовому зниженню світових цін на нафту”, — йдеться в документі.
Ціна на автогаз також продовжить зростати. За словами Сергія Куюна, проблема з цим видом пального триватиме щонайменше до кінця листопада, поки перевізники не знайдуть нові шляхи постачання в обхід заблокованих поляками пунктів пропуску, або ж не збільшать залізничні перевезення. Однак, до якої межі може зрости вартість пального — спрогнозувати важко.