Напевно, ви помічали, як у застосунках пасажирських перевезень за декілька годин до початку комендантського часу зростає вартість поїздок. Не поспішайте звинувачувати водіїв у бажанні швидкої наживи. Вся справа в алгоритмах.
Операційний директор і співзасновник сервісу Uklon Сергій Смусь у колонці для NV розповів як формується вартість кожної поїздки та що на це впливає. Публікуємо ключові тезиси.
Як формується вартість поїздки
Маємо два основних фактори: базовий тариф і динамічний коефіцієнт. Базові тарифи включають вартість мінімального замовлення, ціну за кожен наступний кілометр по місту чи предмістю. Це усталені показники, сформовані в залежності від міста. Наприклад, у Тернополі мінімальне замовлення становитиме 45 грн, а у Києві — 60 грн. Базовий тариф — не фінальна ціна поїздки.
Онлайн-сервіси виклику авто, такий як Uklon, використовують алгоритм коригування базового тарифу до ринкових умов у режимі реального часу. Це називається динамічне ціноутворення. Алгоритм реагує на зміну балансу попиту та пропозиції на ринку, розраховуючи коефіцієнт, на який збільшуються тарифи.
Тобто, коли кількість охочих здійснити поїздку суттєво переважає кількість драйверів (попит перевищує пропозицію), спрацьовує коефіцієнт. Це потрібно, щоб збільшити кількість драйверів та підвищити шанси райдерів поїхати (через збільшення ціни). Схема працює й у зворотному напрямку, коли ситуація вирівнюється, ціна знижується. Подібні алгоритми використовують всі великі ride hailing сервіси у світі.
На формування коефіцієнта впливають ранкові та вечірні години пік, під час поганої погоди, ремонту доріг або через збої графіків громадського транспорту. З початком повномасштабної війни до цього звичного переліку додались обстріли, проблеми зі зв’язком та комендантська година.
Попри збільшення попиту перед комендантською годиною, вільних машин не стає більше
«Нові обставини збільшують кількість бажаючих замовити поїздку на авто й якомога швидше дістатися до бажаного місця призначення. В результаті попит значно перевищує пропозицію», – коментують в українському онлайн-сервісі виклику авто Uklon.
За декілька годин до початку комендантської години активність користувачів стрімко зростає. Чим ближче до 22:00, тим менше стає вільних машин. Водії переважно відгукуються на замовлення в напрямку їхнього дому. Виникає дисбаланс попиту і пропозиції, що провокує автоматичне збільшення коефіцієнту. І як наслідок — ціни на послугу.
У застосунку алгоритм діє автоматично та попереджає користувача про підвищений попит. Це математична модель, що в режимі реального часу вираховує тисячі коефіцієнтів щохвилини, на розрахунок яких одночасно впливає з десяток факторів. Тож тут «ручне» управління неможливе.
Якщо «вимкнути» динамічне ціноутворення, водії втратять мотивацію працювати, а користувачі не матимуть можливості дістатися потрібного місця. А згодом це вб’є і сам формат доступного замовлення поїздок.
Джерело: NV