Руслан Тимофєєв із Adventures Lab: IT-компанії допомагають розвивати мистецтво в Україні
Колекціонування предметів мистецтва – це захоплення, яке, як правило, асоціюється із заможними людьми. З тими, хто готовий інвестувати у картини, скульптури, книги чи антикваріат так само часто, як у бізнес, нерухомість та інші активи. Справа в тому, що мистецтво – це теж актив, який з часом не знецінюється.
Засновник венчурного фонду Adventures Lab Руслан Тимофєєв переконаний, що придбання арт-об’єктів не просто вигідна, але ще й корисна діяльність, від якої виграють і самі покупці, і автори робіт, і культурно-мистецька сфера в цілому.
У минулому столітті ідею інвестування у витвори мистецтва підхопили представники бізнесу. Власники найвідоміших корпорацій, трейдери та інвестори розпочали і продовжують купувати роботи відомих художників. У їхніх колекціях можна знайти полотна Пікассо, Раушенберга, Уорхола, Кунса та інших майстрів.
Як приклад Руслан Тимофєєв наводить Чарльза Саатчі, співзасновника колись найбільшої у Великій Британії медіа-компанії Saatchi & Saatchi. Цю людину називають «покровителем мистецтва». Він створив лондонську Галерею Саатчі, де знаходиться унікальне зібрання полотен, написаних сучасниками.
Не стали винятком і власники IT-бізнесів. Співзасновник Microsoft Пол Аллен за життя регулярно відвідував аукціони та витрачав на них рекордні суми, купуючи картини абстракціоністів та імпресіоністів. Окрім того, він відкривав музеї, влаштовував мистецькі виставки, проводив арт-фестивалі. Сьогодні понад три сотні витворів з його величезної колекції можуть побачити поціновувачі мистецтва з усього світу.
Таким чином, арт-інвестори прагнуть не просто купувати роботи талановитих живописців та скульпторів, а й активно експонують їх для публіки. Тим самим вони розвивають та популяризують художню діяльність та створюють культурну спадщину.
«Інвестиції в мистецтво – частина роботи над формуванням соціального капіталу. Це не лише пристрасть до історій, які супроводжують кожен твір, а й цінність цих історій для оточуючих», — каже Руслан Тимофєєв.
Засновник Adventures Lab і сам виявляє інтерес до колекціонування, і у своєму захопленні він бачить певну єдність естетики та прагматичного підходу. Купівля арт-об’єктів дарує безцінну експертизу у веденні бізнесу, адже за своєю суттю це та сама угода, в якій часом задіяні тисячі, а то й мільйони доларів.
У колекції підприємця є роботи як знаменитих художників, і зовсім молодих. Останні він порівнює зі стартапами фаунерів-початківців, в які дуже сильно віриш. Завжди чудово спостерігати за тим, як розвивається проект, як росте його капіталізація, як він стає впізнаваним на ринку. Аналогічна історія відбувається і з витворами мистецтва.
Завдяки хобі Руслана Тимофєєва офіс Adventures Lab поступово перетворюється на галерею. Наприклад, стіни робочої аудиторії у них прикрашають картини народного художника України Віктора Сидоренка – серія Ultra С, у якій автор зобразив спортсменів-рекордсменів. У зоні кафе висять полотна у стилі поп-арт.
Навіщо розміщувати полотна в офісі? Відповідаючи на це питання, інвестор посилається на міжнародні дослідження, які показують, що людям набагато приємніше повертатися до приміщень, де є картини. З їхньою допомогою в офісному просторі створюється унікальна атмосфера, а якщо тематика підібрана правильно — співробітники отримують порцію натхнення та стимул до креативної, продуктивної роботи.
Також є величезна користь у тому, щоб купувати роботи вітчизняних майстрів та прикрашати ними інтер’єр у своїй компанії. Завдяки цьому українське мистецтво має шанс здобути хорошу репутацію на міжнародній арені.
«Розміщуючи полотна українських художників у своїх офісах, ми не лише допомагаємо авторам, а й знайомимо іноземних партнерів із сучасним мистецтвом України, в результаті підвищуючи вартість цих робіт», — пояснює голова венчурного фонду.
Підбиваючи підсумки, Руслан Тимофєєв згадав про популярну за кордоном філантропічну тенденцію Giving While Living. Її суть полягає в тому, щоб перестати займатися накопиченням і почати жертвувати гроші на розвиток та підтримку ідей та ініціатив, здатних змінити світ на краще. Образотворче мистецтво, на думку інвестора, це саме та діяльність, користь якої не викликає сумнівів.