Змова трейдерів, нафтові рекорди та інші причини зростання ціни.
Наприкінці лютого роздрібні мережі АЗС підняли ціни на бензин і дизельне паливо на 0,3-2 грн/л, що в середньому дало плюс 1,25 грн/л. Наприклад, мережа групи “Приват”( “Авіас”, ANP, “Укрнафта” і ін. – всього 1 540 станцій) двічі піднімала ціни на бензин і дизельне паливо на 1 грн/л.
Нафта
Вартість нафти нещодавно оновила річний максимум. Світові ціни на нафту відновлюються від удару пандемії коронавірусу. На новинах про вакцинацію і стримування видобування нафти країнами ОПЕК+ ціни на сировину марки Brent за останні чотири місяці зросли на 57%.
Зростання вартості нафти неминуче призводить до подорожчання пального. На зміну цін на світових ринках українські АЗС реагують з кількатижневим відставанням.
Вартість нафти на світовому ринку впливає на ціни на бензин і дизельне пальне на українських заправках, за останні чотири місяці вартість пального на АЗС зросла більш ніж на 10%, свідчать дані “А-95”.
Валюта
Коливання світових цін на нафту лише частково впливає на вартість пального для кінцевих споживачів. Оскільки більшість сировини закуповується за кордоном, то визначальним є фактор курсу національної валюти щодо долара.
Протягом періоду зростання цін на нафту гривня зміцнилася. Якщо в листопаді за долар давали 28,45 грн, то у лютому – 27,66 грн. Тобто від більшого здорожчання пального споживачів урятувало зміцнення національної валюти.
Змова трейдерів
Однак на думку експертів, головний чинник зростання цін на пальне – відсутність нагляду з боку держави. Усе інше можна не розглядати, бо держава не контролює, хто, що і за скільки продає. Чому ціни почали рости саме зараз – це питання до трейдерів.
Вони навіть об’єдналися в асоціації. Отож, тепер спокійно можуть домовлятися про ціни, і впливати на весь вітчизняний ринок.
Отож, зв’язок між ціною на нафту і вартістю пального в Україні хіба що інформаційний. Як тільки ціни на нафту у світі зростають, це стає інформаційним приводом для того, щоб обґрунтувати підвищення цін на АЗС. А насправді цього ніхто не контролює. Доказом цього, є те, що ціни на пальне в різних компаніях та регіонах відрізняються на третину. Ринковий механізм регулювання ціни працює, звісно, не так…
Що далі?
А уряді вважають, що головною причиною зростання цін на пальне є підпільний продаж бензину й дизпалива на автозаправках. Прем’єр-міністр Денис Шмигаль вчора доручив створити робочі групи для боротьби з нелегальним ринком палива на рівні кожної області, зокрема перевірятимуть автозаправні станції. І сподівається, що найближчим часом ситуація з підвищення цін у мережах АЗС на бензин і дизпаливо буде врегульована.
Він, зокрема, доручив АМКУ провести перевірку дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час реалізації світлих нафтопродуктів.
Держмитслужбі, Держпродспоживслужбі та Держекоінспекції доручили за тиждень подати до Кабміну пропозиції щодо здійснення лабораторних досліджень якості пального та пропозиції щодо створення державної системи якості пального.
Також Шмигаль доручив за участі представників нафтогазової галузі, профільних асоціацій, органів місцевого самоврядування, ДФС, ДСНС, Нацполіції та інших уповноважених органів активізувати діяльність робочих груп та проведення спільних заходів для боротьби з нелегальним обігом пального.