Вчимося бути щасливими: трохи про ментальне здоров’я

Втрата стабільності під час пандемії призвела до утворення страхів та емоційних розладів, які впливають на наше ментальне здоров’я. Діти також не виняток, тому перед педагогами постало питання як допомогти їм бути стресостійкими та отримувати задоволення від життя.

Із цією метою багато шкіл взяли участь у челенджі «Ментальне здоров’я» в рамках Всеукраїнської програми «Healthy Schools: заради здорових і радісних школярів». Про здобуті навички та враження розповідають учні та вчителі загальноосвітньої школи в селі Цигани, Тернопільської області.

Невимушена атмосфера, допомогла всім учасникам освітнього процесу відчувати себе щасливими, творчими, знаходити сили та бажання робити корисні справи, щиро спілкуватися.

За висновками практичного психолога Лариси Бойчук, перший тиждень «Школа дружби» сприяв усвідомленню дітьми цінності дружніх стосунків та їх важливості у житті. Діти вчились принципів доброзичливості та толерантності не лише між ровесниками, але й до молодших за себе, вчителів, батьків, людей похилого віку.
Учні молодших класів зрозуміли, кого можна вважати справжнім другом, наприклад:

  • Справжній друг ніколи не залишить у біді.
  • Справжній друг той, хто допомагає у навчанні.
  • Справжній друг ніколи не зрадить.
  • Справжній друг не видасть секрет.

Особливим цей тиждень був для учнів 5 класу, які проходять період адаптації. Вони значно здружилися, навчилися вести діалог з ровесниками, усвідомили, що кожен з них є особистістю, яку потрібно поважати. У класі значно знизились конфліктні ситуації, змінилось ставлення до учнів, які недавно влились в учнівський колектив.

Узагальнюючи заходи, проведені впродовж другого тижня, координатор екологічного проекту «Вибір за тобою», вчитель біології Зоряна Савчак підсумувала роботу старшокласників, які брали активну участь у вирішенні екологічної проблеми рідного села. Зокрема, учні 7 класу активно включилися в роботу і здійснили акцію «Не будь байдужим! Почни з себе!».
Учні 5-11-их класів поділились своїми думками в онлайн-анкеті «Як ми розуміємо проблеми довкілля». Опрацювавши результати анкетування, голова «Палати Школярів» Владислав Гарбуз дав інтерв’ю в газету «Шкільні хроніки», в якому узагальнив думки старшокласників:
«В селі, в якому я проживаю, є декілька екологічних проблем, які негайно потрібно вирішити. Це вирубка лісу, забруднення водойм (ставків, річки Цитанка), засмічення вулиць, спалення споживчих відходів, які забруднюють повітря, а також виснаження ґрунтів різними видами хімікатів, які використовуються аграрними компаніями. На мою думку, вирішення цих проблем має стати для наших односельчан пріоритетом, адже село Цигани – наша маленька Батьківщина, яку потрібно захищати. І для вирішення екологічних проблем хочу запропонувати такі кроки:

  • Садити дерева та квіти.
  • Використовувати чисті джерела енергії.
  • Очищати територію населеного пункту та розчищати русло річки.
  • Цивілізовано сортувати та утилізовувати сміття та відходи у вигляді компосту, а не спалення.
  • Накладання штрафів за вилов риби під час нересту.
  • Проводити акції з охорони природи.
  • Збирати макулатуру».

Третій тиждень «Мистецтво емоцій» був присвячений арт-терапії та її різновидам, які підвищили у дітей самооцінку, навчили розслаблятися і позбуватися негативних емоцій і думок. Діти зміцнили свою пам’ять, увагу, мислення. Робота в групах розвинула важливі соціальні навички, зокрема прийняття рішень. Заняття арт-терапії не потребує спеціальної підготовки. Дитина під час різного виду діяльності стає художником чи актором. Зокрема, це стало зрозумілим під час проведення лялько-терапії та ігро-терапії для молодших школярів. Різного виду арт-терапії дозволяють пізнавати себе і навколишній світ, відкривати в собі невідомі раніше таланти. Все це відбувається на несвідомому рівні і людина дізнається про себе багато нового.
Вчителька початкових класів Лариса Міщенко говорить, що завдяки пісковій терапії, або сендплею, діти удосконалюють координацію рухів, дрібну моторику рук. Граючись, дитина виражає на піску те, що спонтанно виникає у її свідомості. Під час гри з піском діти позбуваються негативу, стають впевненішими у собі, краще розвивають свій творчий потенціал. З метою гармонізації внутрішнього світу дитини була проведена казкотерапія. У класі була створена особлива казкова атмосфера, яка зробила мрії кожної дитини дійсністю, дозволила дитині вступити у боротьбу зі своїми страхами. У дітей знизився рівень тривожності. На прикладі позитивних персонажів дитина вчиться діяти правильно, а негативні герої казок вказують, як не можна робити. Казкотерапія дає можливість дитині виявити та розвивати свої творчі здібності. Танцювальна терапія дає можливість кожній дитині не тільки рухатися, а й виразити через танець все те, що неможливо висловити словами. Танець є улюбленою справою дітей. Під час танцю діти мають можливість бути самі собою, самовиражатися, передати все те, що вони відчувають. Ці терапіі дітей згуртовують, зближують, вони граючись, одночасно, ще і вчаться один в одного та оздоровлюються.
Хоч запланована серія заходів завершилась, але здобутий досвід буде актуальним протягом всього навчального процесу. Бо для дітей школа не має бути примусом і морем нудьги, а місцем де можна розвиватись, морально відпочивати та отримувати натхнення.

Автор: Галас



Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *