Це дослідив рух “Чесно”.
Реклама “уряду Гройсмана” 2019 року коштувала платникам податків 35,94 мільйона гривень. Навесні в уряді запустили гасло “Україна – це не просто місце на карті”, яке просувають державним коштом. Паралельно зовнішню рекламу для прем’єра розміщує громадська організація. Перше – це використання адмінресурсу, друге – обхід прозорих правил фінансування діяльності політиків. У Facebook Гройсман рекламує себе сам, а також завдяки маловідомим медіа й лояльним спільнотам на кшталт “GoGro”.
18 мільйонів газет
Відповідно до оголошення про тендер на сайті “Prozorro”, 2019 року видатки на друк газети “Урядовий кур’єр” сягатимуть 19,5 мільйона гривень. Це на 5 мільйонів більше, ніж торік. Реклама “уряду Гройсмана” міститься у спецвипуску, що має назву “Урядові новини” та друкується за окремі гроші з державного бюджету.
“Видання спеціальних випусків “Урядові новини”, які є тематичними додатками до газети, спрямовані на інформування громадськості про урядові реформи в Україні, зокрема про реформування систем охорони здоров’я, освіти, децентралізацію тощо… Законом України “Про Державний бюджет України на 2019 рік” за бюджетною програмою “Фінансова підтримка газети “Урядовий кур’єр” (КПКВК 0411070) Редакції передбачені бюджетні призначення в сумі 13 461,1 тис. грн”, – повідомили в Кабміні у відповідь на наш запит.
На початку року в уряді поінформували, що на друк спецвипусків з рекламою Гройсмана витратили 1,8 мільйона гривень. Ці додатки до “Урядового кур’єра” пристосовують до конкретних областей України.
Додатки до газети розносять поштарки. 8 травня в уряді переслали наш запит про деталі їх розповсюдження до “Укрпошти”, але там на нього так і не відповіли. Хоча із сайту “Prozorro” відомо, що 2018 року ДП “Редакція газети “Урядовий кур’єр” витратило на доставку спецвипусків з рекламою “уряду Гройсмана” до читачів 3,5 мільйона гривень. А від травня до грудня 2019-го за ці послуги заплатять ледь не вдвічі більше – 6,8 мільйона гривень.
За умовами договору між державними підприємствами “Укрпошта” та “Урядовий кур’єр”, від квітня до кінця грудня цього року в Україні мають розповсюдити 18 мільйонів примірників спецвипусків. Ця цифра майже дорівнює кількості громадян, які голосують на виборах. Так, у другому турі виборів Президента на дільниці прийшли 18,4 мільйона виборців, а в першому – 18,8.
Три тисячі білбордів
2018 року на рекламних щитах з логотипом “уряду Гройсмана” коштом платників податків популяризували результати реформ: децентралізації, освітньої та медичної реформ. Навесні 2019-го логотип залишився, але з’явилося інше гасло: “Україна – це не просто місце на карті”.
“Згідно із зазначеними договорами, здійснено демонстрування інформаційної продукції на 2 188 зовнішніх рекламних носіях. У 2019 році з цією ж метою та за результатами проведених тендерних процедур Департаментом укладено договір з ТОВ “РТМ-Україна” стосовно надання послуг зі створення, розповсюдження та демонстрування інформаційної продукції впродовж 1 квітня – 31 липня 2019 року. У період з 01.04.2019 до 30.04.2019 здійснено демонстрування інформаційної продукції на 742 зовнішніх рекламних носіях”, – повідомили в Кабміні.
За умовами тендера, реклама, оплачена з державного бюджету, висітиме аж до початку парламентської кампанії. Її розміщення від квітня до кінця липня коштуватиме 13,4 мільйона гривень. Протягом цього часу рекламу уряду мають демонструвати на 3 тисячах рекламних площ в Україні.
Минулого року масштаби показу такої реклами були скромнішими, але тривалішими. А ще вдвічі дорожчими. За півроку розміщення реклами на 610 білбордах 2018-го віддали 7,7 мільйона бюджетних коштів. Тобто середньомісячна вартість однієї рекламної площі торік становила 2,1 тисячі гривень. 2019-го в уряді купували зовнішню рекламу в середньому за 1,1 тисячі гривень за білборд.