Першого січня Володимир Зеленський розпочав виборчу кампанію: в інтернеті з’явилися його групи в соціальних мережах і сайт, де можна «приєднатися до команди» кандидата. На сайті працює лічильник реєстрацій, у кінці січня він досяг позначки 500 тисяч (наступного дня після запуску Зеленського звинуватили в тому, що він накручує лічильник та обманює виборців).
theБабель поговорив з Михайлом Федоровим, який веде онлайн-кампанію Володимира Зеленського. У базі на півмільйона реєстрацій його команда виділила 67 тисяч осіб, які виявилися найактивнішими. Головна мета онлайн-кампанії — залучити до виборів молодь і рекрутувати добровільних спостерігачів, які стежитимуть за підрахунком голосів.
Першого січня Володимир Зеленський оголосив, що балотується у президенти і розпочав виборчу кампанію в інтернеті: з’явився сайт, де кожен охочий міг заповнити онлайн-анкету та «приєднатися до команди». 25 січня лічильник реєстрацій показував позначку в 500 тисяч.
На другий день роботи сайту опоненти Зеленського звинуватили його в тому, що він обманює виборців. За їхніми словами, покази лічильника на його сайті збільшувалися рівномірно незалежно від часу доби, а значить, його накручували штучно. Перший допис про це з’явився в анонімному акаунті у Twitter; на нього послався блогер Ігор Бігдан, який входить в об’єднання «Демократична сокира»; а вже його пост розшерив радник чинного президента Юрій Бірюков.
theБабель самостійно перевірив приріст реєстрацій на сайті Володимира Зеленського 3—4 січня. Стало зрозуміло, що кількість реєстрацій все ж таки змінюється в залежності від часу доби. При цьому на графіку спостерігалися інші аномалії: два періоди, коли лічильник «вимикався», і екстремальні піки в 1000—1200 реєстрацій (в середньому додавалося 100—120 реєстрацій за хвилину).
Поведінку лічильника theБабелю прокоментував Михайло Федоров, керівник онлайн-кампанії Володимира Зеленського. За його словами, «вимкнення» лічильника пояснюються DDoS-атакою на сайт, а екстремальні піки — атакою ботів. Зникли піки, за його словами, після того як в анкеті почали верифікувати користувачів за допомогою «капчі». Подивитися, як зростала кількість реєстрацій, можна на сайті, який 3 січня запустили два програмісти компанії IO Technologies (не має стосунку до передвиборчого штабу Зеленського).
Перевірити, звідки користувачі приходили на сайт Зеленського, можна за статистикою, яку адміністраторові сайту показує сервіс Google Analytics (GA). На прохання theБабеля Михайло Федоров оприлюднив статистику відвідуваності за січень із розбивкою за джерелами.
- Близько 34 відсотків відвідувачів, імовірно, заходили на сайт за допомогою лінку з месенджерів Viber і Telegram або вводили доменне імʼя сайту в адресний рядок браузера (direct, «прямий» трафік).
- Близько 30 відсотків відвідувачів прийшли за посиланнями з Facebook або за лінком з Facebook-месенджера.
- Близько 10 відсотків відвідувачів прийшли за лінками з пошуку Google.
Михайло Федоров керує агентством інтернет-маркетингу SMMSTUDIO, розташованим у Запоріжжі. У 2018 році він почав співпрацювати з директором компанії «Квартал-Концерт» Максимом Ткаченком — його агентство просувало захід Ткаченка під назвою «Шоу-бізнес. Як досягти успіху без грошей і зв’язків». Після президентських виборів вони планують запустити спільний стартап — e-sponsor. Це має бути онлайн-майданчик, що об’єднає організаторів заходів та представників бізнесу.
За словами Михайла Федорова, над онлайн-кампанією Володимира Зеленського в його агентстві працюють близько десяти штатних співробітників і кілька десятків волонтерів. Формальних показників ефективності виборчий штаб перед ним не ставив — він і його команда «самі визначають, що і як робити». До 29 січня вони зафіксували 510 тисяч заявок на сайті кандидата. 310 тисяч осіб заповнили розширену анкету, з них 68 тисяч заповнили «відкрите поле», де охочі могли вказати, яким саме чином вони прагнуть допомогти виборчій кампанії Зеленського. За допомогою машинного алгоритму їх розбили на 37 груп за типом занять: юристи, фінансисти, дизайнери, журналісти тощо. З кожною з цих груп планують вибудувати особливу комунікацію. За словами Михайла Федорова, головна мета онлайн-кампанії — залучити до виборів молодих виборців (групу з традиційно низькою явкою на виборах) і створити мережу добровільних спостерігачів, які стежитимуть за підрахунком голосів.