Різке зростання ціни на пальне, запчастини та підвищення мінімальної зарплати призведе до зростання ціни на громадський транспорт. Єдина можливість їздити порівняно “бюджетно”, користуватися соціальною “файною картою”.
Міста піднімають ціни
Після того, як середня вартість дизельного пального перевищила позначку у 33 грн за літр, міста один за одним почали підвищувати вартість проїзду у громадському транспорті. Київські перевізники ще у серпні підвищили ціну за разову поїздку до 7 гривень. З осені проїзд у київських маршрутках складає 8 гривень. На комунальному транспорті вартість проїзду підвищили до такої ж позначки ще у липні. У Львові перевізники вимагають підвищення ціни на проїзд у транспорті до 10 гривень за поїздку з подальшим півищенням до 12 грн.
Таким чином, макроекономічна нестабільність і здорожчання пального робить зростання ціни на проїзд у громадському транспорті неминучим. Україною вже «покотився вал» зростання цін за проїзд у транспорті. Крім цього, слід врахувати потребу оновлення транспорту. Тож, на фоні загального зростання цін, практично на все, об’єктивно зростають витрати транспортних підприємств.
Скільки коштує транспорт
Очевидно, що зростання тарифів не омине і Тернопіль. Зокрема, перевізники вже звернулися до міського виконкому наприкінці вересня з вимогою підвищити тариф щонайменше до 9 гривень, оскільки бракує коштів не лише на паливно-мастильні матеріали, але й на потреби, пов’язані із безпекою перевезень, зокрема на закупівлю зимових шин. На проблеми вказує і керівник підприємства КП “Тернопільелектротранс” Андрій Мастюх. За його словами, востаннє тариф затверджували ще тоді, коли електроенергія коштувала удвічі дешевше (1,29 грн. проти сьогоднішніх 2,92 грн. – ред.). Відтак комунальний перевізник витрачав приблизно на мільйон гривень менше у місяць для оплати електроенергії. На сьогодні 70% коштів, зібраних КП “Тернопільелектротранс”, витрачаються на оплату електроенергії. Тролейбуси курсують Тернополем лише завдяки регулярним «фінансовим вливанням» з бюджету міста.
Це позиція виконкому і міського голови Сергія Надала, які вважають, що за електротранспортом майбутнє і те, що він виконує важливу соціальну роль. Минулого року з бюджету було перераховано 40 млн гривень. Цього року підприємство отримало ще 25 млн гривень, але бракує близько 19,5 млн гривень.Тому транспортники просять якнайшвидше затвердити нові тарифи. Адже крім перевезень потрібно, знову ж таки, оновлювати тролейбуси та автобуси – від цього залежать не лише комфорт, але й безпека. Якщо тариф не піднімати, то за кілька місяців не буде чим їздити. При цьому варто зазначити, що у здорожчанні транспортних послуг винні не так перевізники, як ситуація в країні загалом. І перевізникам, і містянам доведеться шукати компроміс, щоб місто не зупинилося.
З “файною картою” буде суттєво дешевше
Єдине, що можна стверджувати, це те, що, однозначно, дешевше буде їздити з одним з варіантів “файної карти” іменної або ж проїзної.
Тернопіль став першим, хто в Україні провів масштабну реформу із впровадження електронного квитка. Варто відзначити, що реформа проходила не без проблем. Найбільше протестували приватні перевізники, оскільки з їхніх рук “втікала готівка”. Однак громада однозначно виграла, бо лише кілька місяців дії електронного квитка дозволили зекономити близько 30% коштів. Місто змогло чітко порахувати кількість пільговиків, які користуються транспортом, і сплачувало тільки за них.
Для тих, хто купує багаторазовий проїзний квиток, має іменну, учнівську чи студентську “файну карту” проїзд буде коштувати все одно дешевше, ніж для тих, хто купує разову поїздку. Наразі розрахунки показують, що в середньому вартість поїздки складатиме 6 гривень. Варто зауважити, що Тернопіль чи не єдине місто, де є така можливість. І все завдяки дії електронного квитка. У інших містах, зокрема таких великих, як Львів, лише планують запроваджувати подібну систему. Але, наразі, всі – і місцеві, і приїжджі платять за проїзд повну вартість.
Тож зараз є слушний час оформити іменну “файну карту” для тих, хто цього ще не зробив, або ж придбати багаторазовий проїзний квиток.
Богдан Стасишин
This website uses cookies.