Асоціація міст України пропонує Києву будувати самоврядну державу європейського типу

23- 24 вересня у Тернополі відбувся Форум місцевого самоврядування «День Діалогу з владою», який організувала мерія нашого міста спільно з Асоціацією міст України в рамках проекту USAID «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні». Цей захід має всі шанси стати історичним для України. Форум вже назвали переломним моментом п25роцесу децентралізації в Україні. Результатом Форуму стало звернення Асоціації міст України до Президента, Прем’єра та Верховної Ради з вимогою внести зміни до Конституції та законів України щодо забезпечення розвитку місцевого самоврядування.

Близько 400 міських, селищних та сільських голів з усіх регіонів України підписали звернення з вимогами до центральної влади для посилення місцевого самоврядування і територіальної організації влади для забезпечення гідного рівня життя громадян і розвитку України.
Фактично – це перший крок до побудови України – як держави самоврядних громад. На думку Асоціації міст України, саме таким курсом має йти українська влада.

Що ж конкретно вимагають представники місцевого самоврядування

 

Конституційно закріпити нову самоврядну України

  • Закріпити в Конституції України нову модель місцевого самоврядування та територіальної організації влади, побудовану на принципах децентралізації та субсидіарності.
  • Прийняти проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 8369 від 17.05.2018), спрямований на створення відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування реальних умов для формування професійного, сталого, вмотивованого складу працівників органів місцевого самоврядування.
  • Прийняти проект Закону України «Про засади адміністративно-територіального устрою України» (реєстр. № 8051 від 22.02.2018).

 

Порятунок вітчизняної освіти та медицини

 

  • Удосконалити спільно з АМУ до 01 листопада 2018 року формулу розподілу освітньої субвенції, зокрема врахувати реальний контингент учнів та поділ класів на групи при вивченні окремих предметів у закладах загальної середньої освіти; зменшити розрахункову наповнюваність класів для міських громад, які мають заклади загальної середньої освіти, розташовані в сільській місцевості; привести формулу до відповідності статті 1032 Бюджетного кодексу України у частині фінансування інклюзивно-ресурсних центрів за кошти освітньої субвенції.
  • Забезпечити належний рівень обсягів освітньої та медичної субвенції у 2018-2019 роках з врахуванням підвищень заробітної плати працівникам відповідних галузей, її індексації, додаткових потреб для обслуговування тимчасово переміщених громадян.
  • Забезпечити справедливий та неупереджений розподіл додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я між містами та об’єднаними територіальними громадами.
  • Видатки на забезпечення лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, хронічну ниркову недостатність здійснювати за окремою бюджетною програмою, розпорядниками якої визначити обласні державні адміністрації.

 

Податкова реформа

  • Встановити частку зарахування до бюджетів місцевого самоврядування податку на доходи з фізичних осіб в обсязі, достатньому для забезпечення виконання делегованих державою повноважень, а також реального, спроможногомісцевого самоврядування територіальних громад (не менше 75%).
  • Забезпечити зарахування податку на доходи фізичних осіб, який нарахований та утриманий з найманих працівників як відокремлених, так і виробничих структурних, і функціональних структурних підрозділів, філій, відділень юридичних осіб (тобто незалежно від організації структури юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців),до місцевих бюджетів за місцем розташування та/або здійснення діяльності таких підрозділів, що забезпечить повноту надходження зазначеного податку до місцевих бюджетів за належністю.
  • Передати 50 відсотків рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування до бюджетів місцевого самоврядування.

 

Змінити систему пільг та державних субвенцій

  • Спрямувати не менше 20% коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах безпосередньо до бюджетів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад, розподіливши їх між такими бюджетами окремим додатком до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік».
  • Передбачити 19,0 млрд грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).
  • Запровадити монетизацію гарантованих державою пільг (проїзд окремих категорій громадян, послуги зв’язку тощо) за рахунок коштів державного бюджету. Передбачити кошти на погашення кредиторської заборгованості, що утворилася внаслідок надання органами місцевого самоврядування послуг пільговим категоріям населення, а також на погашення заборгованості по судових рішеннях щодо невиконання зобов’язань на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян,в тому числі на залізничному транспорті, послуги зв’язку, забезпечення інших гарантованих державою пільг.
  • Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад в обсязі 4,5 млрд грн. на рівні показників 2016 року із розрахунку 1,1 тис. грн на 1 сільського жителя (очікувана кількість сільських жителів ОТГ – 4,1 млн осіб).
  • Законодавчо встановити заборону на припинення постачання бюджетним установам енергоносіїв,зокрема природного газу та електроенергії в опалювальний період.

Земельна реформа

  • Передати з державної у комунальну власність землі, що не використовуються для стратегічних цілей, зокрема землі несільськогосподарського призначення.

Висновки

Це найбільш кричущі вимоги місцевого самоврядування України до центральної влади, які потребують негайної реакції. Сьогодні Україна опинилася на черговому роздоріжжі. Якщо влада прийме вимоги мерів, голів селищних та сільських рад, то Україна має всі шанси піти європейським шляхом розвитку з сильними та самодостатніми громади, де живуть забезпечені люди.

Протилежна – азійська (російська) модель, де столиця розглядає регіони та міста, як власні колонії. За цієї моделлю, центр викачує всі гроші з регіонів і самостійно «з барського плеча» роздає містам, селам та селищам подачки. Це – шлях в нікуди.

Україна має обрати європейський шлях розвитку. Це добре розуміють в Асоціації міст України. Треба, щоб це зрозуміли у Києві на вул. Грушевського та Банковій.

Віра Сотник

 

Микола Галас

This website uses cookies.