Тернополянка з трьома дітьми три дні не могла вилетіти з Тунісу. Як це сталося? Читайте у матеріалі.
«Райський відпочинок обернувся…пекельними випробуваннями!» — так описують ситуацію із туристичним колапсом ті відпочивальники, котрі, ставши заручниками «розбірок» між туроператором та авіаперевізником, кілька днів вимушено «відпочивали» в аеропортах Тунісу, Туреччини, Єгипту, Греції, Албанії та Іспанії, чекаючи на виліт літака, котрий постійно переносився та відкладався. Без їжі та навіть води (або купуючи їх за захмарні суми), без місця для ночівлі (люди з маленькими дітьми змушені були спати просто на підлозі аеропорту, де вдень спекотно, а вночі холодно) і найстрашніше — без елементарної турботи про них з боку тих, кому вони заплатили чималу суму за обіцяний райський відпочинок.
Серед тих українських туристів, котрі не змогли вчасно вилетіти з Тунісу, була і тернополянка Ірина Костецька, яка відпочивала там з чоловіком і трьома дітками, наймолодшому з яких — тільки рік і чотири місяці. Від поневірянь в аеропорту їх врятувало те, що пані Іра — турист із досвідом, більше того, сама — представник туристичного бізнесу, директор турагенції «Anex Tour» в Тернополі, що на вул. Коперника, 9. Про свій туніський досвід і про те, як діяти за схожих обставин, аби не стати жертвою «розбору польотів» між туроператорами та авіаперевізниками, пані Ірина розповіла «НОВІЙ…».
«Європа посеред Африки»
— Наша мандрівка розпочалася… із затримки рейсу, — розповідає Ірина Костецька. — Це стало першим «тривожним дзвіночком»… Замість 20 червня вилетіли аж наступного дня, 21 червня, по суті, втративши одну ніч відпочинку. Проте сам Туніс, у якому ми відпочивали вперше, зустрів нас дуже гостинно. У містечку Сус, де ми провели 10 днів, відпочинок дуже комфортний і різноманітний. А море із дивовижними пляжами з білим пісочком просто зачарувало нас! Такого ми не бачили ніде. Недарма, коли я обирала країну для відпочинку, звернула увагу на відгук про Туніс: «Європа посеред Африки». Це відчувається повсюди. Туніс приємно тішив європейським сервісом із яскравим східним колоритом. Ця країна — «золота середина» між Туреччиною та Єгиптом. Працює за тією ж системою «все включено», проте якщо порівнювати з Туреччиною, то екскурсії в рази дешевші. Зокрема, у Туреччині так званий водяний парашут вартує 70 доларів з особи, а в Тунісі — 25, удвічі дешевші й інші водяні розваги, а також солодощі та сувеніри. На місцевому базарчику Медина просто очі розбігаються від різноманіття та різнобарв’я товарів: смаколиків, спецій, виробів із натуральної шкіри… Проте, звичайно, торг ніхто не скасовував…
Туристи спали навіть у холі готелю
Але десять днів казкового відпочинку проминули швидко, настав час повертатися додому, і тут і почалося «найцікавіше»… Спершу в зазначений час з Тунісу не змогли вилетіти одні з наших клієнтів, згодом і ми… Головне у такій ситуації — залишатися спокійним, не панікувати та не приймати необдуманих рішень. Оскільки інформації про можливі вильоти не було взагалі, ми вирішили залишитися в готелі, тим більше, що з нами були троє наших діток, і наймолодшому — тільки рік і чотири місяці. Тому ми просто продовжили перебування в готелі, додатково за це доплативши. Нам пощастило з адміністрацією готелю: вони з розумінням поставилися до нашої ситуації і запропонували адекватну ціну. Знаю, що так пощастило далеко не всім: туристів, котрі не вилетіли через затримки рейсів, переселяли у брудні прокурені готелі із запахом цвілі, подібні на нічліг для далекобійників, з несвіжою постіллю та жахливою їжею. Більше того, деяким туристам узагалі доводилося спати… просто в холі готелю! Уже в автобусі до аеропорту ми познайомилась із туристами, котрі розповіли, що не мали чим годувати дітей в готелі, а коли пішли поїсти, їм виставили рахунок у … 50 доларів за вечерю на двох дорослих і двох маленьких (1,8 і 6 рочків) діток. Власне, усі ці питання мав би допомогти врегулювати представник туроператора, проте вони цілком абстрагувалися від ситуації…
Скажімо, нам туроператор обіцяв оплатити вимушене перебування в готелі, проте після того, як представники туроператора «поводили нас за ніс» цілий день і, зрештою, просто обманули, стало зрозуміло, що і за ще один день в готелі нам доведеться платити самим. Інформацію щодо польотної програми ми отримували від секретаря з консульських питань в Тунісі Олександра Сіроштана. Надзвичайно вдячна працівникам консульства України в Тунісі, зокрема, пану Олександру за підтримку та інформацію, знаю, він допомагав багатьом нашим туристам, навіть домовлявся, щоб у готелі зробили знижку на проживання. Ніхто, крім нього, інформації щодо польоту не надавав: ні представники туроператора, ні авіакомпанії. Багато відпочиваючих — приблизно 20 осіб — полетіли додому за власний рахунок, що дуже і дуже недешево: квитки вартують від 350 євро з особи і вище.
Щоб не сталося тур-апокаліпсису…
В останні дні власного відпочинку я не лише вирішувала свої питання, а й допомагала своїм клієнтам, котрі втрапили в ту ж халепу, що й ми, вилетіти додому, а також консультувала сім’ю туристів, які, на жаль, не змогли 27 червня вилетіти на свій відпочинок до Тунісу. Так, навіть у відпустці я не можу бути осторонь проблем наших клієнтів, де б я не була, бо ж розумію, що люди звернулися до мене, аби поїхати на омріяний відпочинок, і псувати їм враження та спогади про нього просто неприпустимо.
І хоча причини «туристичного колапсу» загальновідомі: як повідомляють ЗМІ, туроператор «OASIS TRAVEL” заборгував авіаперевізнику «Bravo Airways» чималу суму, питання в тому, хто ж відповість нашим співвітчизникам за зіпсовані відпустки, все ж залишається актуальним. Несумлінні туристичні компанії, які організовують відпочинок наших громадян, навіть не намагаються дбати про дотримання законів та вимог ведення бізнесу. Дуже прикро, що в нашій країні немає належного контролю за роботою туроператорів та авіаперевізників. Шкода українців, які, економлячи цілий рік, збирають гроші на відпочинок, потрапляють у такі шахрайські ситуації. Проте це не означає, що варто узагалі відмовитися від того, аби полетіти кудись на відпочинок: наприклад, я переконалася, що Туніс однозначно вартує того, аби його побачити! Просто, аби не втрапити в халепу, необхідно бути уважними і довіряти свої кошти перевіреним туроператорам та їх представникам у вашому місті, переконавшись, що у разі «форсмажору» вони не залишать вас напризволяще. А якщо халепа таки трапилася, в першу чергу необхідно звертатись в Посольство України у країні, де перебуваєте, та реєструватись у системі «Друг», пише “НОВА”.