За підрахунками спеціалістів, щорічні збитки, які зазнає мережа доріг нашої області внаслідок руйнування автошляхів, спричинених рухом великовагових транспортних засобів, становить близько сотні мільйонів гривень. Влітку великотоннажні авто залишають після себе колійність і напливи на дорожньому покритті.
Окрім того надміру навантажені транспортні засоби створюють загрозу безпеці руху для інших водіїв та пішоходів. «Щороку з метою збереження дорожнього покриття з 1 червня ми вводимо обмеження руху вантажних автомобілів. У 2018, зважаючи на досить раннє підвищення температури, обмеження ввели ще з 10 травня. Отож, рух великотоннажних автомобілів загальною масою понад 24 тонни у спекотні дні літнього періоду (при температурі 28 і більше градусів за Цельсієм) з 10.00 до 22.00 год. заборонено», – коментує керівник обласної Служби доріг Богдан Юлик. Однак, недобросовісні перевізники часто нехтують правилами, рухаючись дорогами у спеку та без відповідних документів. Автомобільними дорогами, несуча спроможність яких значно менше встановленої норми – 40 тонн, їздять вантажівки повною масою у 60-80 тонн, що призводить до незворотних і катастрофічних руйнувань дорожнього покриття. «Минулого року на Тернопільщині завадили руху вантажівки масою понад 200 тонн! Це при тому, що великогабаритне авто встигло проїхати (а отже й нашкодити) дорожньому покриттю у декількох областях. Маршрут горе-перевізника пролягав з Одеської області в Івано-Франківську, – розповідає начальник Служби автомобільних доріг у Тернопільській області Богдан Юлик. – Тут варто розуміти, що справа не тільки в ремонті автошляхів, а й у правильному їх використанні». На сьогодні в області працюють п’ять комплексів габаритно-вагового контролю. Законодавством передбачено відповідальність за здійснення перевезень вантажів понад дозволених нормативів та нараховується плата за проїзд автомобільними дорогами, яка розраховується за відповідною формулою. Нормативними документами передбачено здійснення перевезення вантажів із загальною масою (разом з масою транспортного засобу) – не більше 40 т. Зазначена норма не відрізняється від норм, передбачених Європейським законодавством. Для контейнеровозів – 44 т, для транспортних засобів, за встановленими Укравтодором та відповідними підрозділами МВС маршрутами, – до 46 т. Крім того, вагові параметри контролюються і по навантаженню на вісі: для навантаження на одиночну вісь – 11 т, на здвоєну – 16 т, на строєну – 22 т. Не забуваймо, що дороги у доброму стані там, де їх шанують. Звісно, ремонт автошляхів – прерогатива відповідних служб та фахівців. А збереження їх – то справа усіх учасників дорожнього руху.