Знання іноземної мови – це завжди плюс. А отже, до її вивчення варто підходити відповідально. Особливо при виборі вчителя. Буває, що дитина займається з репетитором рік-чи два, а результати не дуже втішні. Потім змінюють вчителя і за кілька днів учень чи учениця засвоює матеріал, який не давався роками. Що перший вчитель робив не правильно? І чи є в цьому його винна?
Наталія Лобас – кандидат філологічних наук, викладач польської мови з 15-річним стажем, керівник Центру польської мови та культури «Moja Polska» і сьогодні вона розповість «ГАЛАСу» на що варто звернути увагу обираючи репетитора з іноземної мови.
– Вибираючи репетитора потрібно, перше, поцікавитися його кваліфікаціями – відповідною освітою, досвідом роботи тощо. Часто буває, що іноземну мову береться викладати людина, яка певний час прожила за кордоном, якось там спілкувалася з носіями і на підставі цього вирішила, що може вчити інших. Це неправильно. Людина із профільною освітою не тільки вміє говорити іноземною мовою. Фахівець знає граматику мови, її особливості у порівнянні з українською, а також вміє пояснити. І це найважливіше. Добре теж пошукати відгуки про роботу конкретного викладача чи курсів. У нашому невеликому місті зазвичай завжди знаходяться спільні знайомі або хтось, хто з цією людиною працював і може поділитись враженнями та оцінити результат.
-Як мають бути побудовані заняття, щоб вивчити мову правильно?
-Кожен викладач має свій підхід і свої способи роботи. Є, звичайно, загальні правила, є навіть ціла наука, яка цим займається, – методика викладання іноземної мови. Якщо у двох словах, викладач повинен розуміти, що робить, для чого і яка мета має бути досягнута – бути стратегом і тактиком. Є різні типи занять, підпорядковані різним цілям: вивчення нового матеріалу, систематизація та узагальнення, повторення та закріплення. З іншого боку, є різні компетенції, з якими потрібно працювати: говоріння, письмо, читання, розуміння на слух, – і в залежності від цього повинен підбиратися матеріал. Крім того, викладач повинен «відчувати» учня або групу, працювати у темпі, комфортному для всіх учасників навчального процесу , орієнтуватися на учня, а не на план чи програму.
-Чи правильно готувати з дитиною домашнє завдання й проходити шкільну програму – чи допоможе це у вивченні мови?
-Якщо дитина тільки почала вивчати іноземну мову і просить про допомогу – так, звичайно. Така допомога потрібна. Але ніколи не можна робити завдання замість дитини! Ви можете вивчити диктант разом, можете продиктувати слова і потім перевірити. Можете підвести дитину до правильного виконання, зробити одне-два завдання разом, але це завжди повинна бути робота учня, а не мами чи тата! -Які методи найкращі? Чи можна вивчити мову швидко? Наскільки?
-Метод – це шлях, який визначається багатьма чинниками: віком, темпераментом і домінантним способом сприйняття учня, метою вивчення, запасом часу, регулярністю занять, досвідом і схильностями самого вчителя тощо. З дітьми, звичайно, краще працюють ігрові методи. Дорослі готові до більших навантажень, але, з іншого боку, не завжди мають час та можливість виконувати домашні завдання. Метод – це як пара взуття: попри зовнішню схожість, для кожного потрібно підбирати його індивідуально.
Швидке вивчення мови – це міф. За три-шість місяців можна навчитися читати, більш-менш спілкуватися та розуміти на слух. Для більш глибокого рівня потрібен мінімум рік. Самостійне вивчення мови – це теж міф. Самостійно вивчити мову можуть лише одиниці, які мають до цього особливі здібності, а також величезний самоконтроль і самодисципліну. Такі люди стають поліглотами. Навіть маючи під рукою інтернет, краще хоча би перші кроки зробити з викладачем і вже знаючи основи – пускатися в самостійне плавання.
– На що краще звертати увагу: правила чи розмовний рівень?
-Який черевик краще вдягнути: правий чи лівий? Неможливо говорити правильно, не знаючи правил. Неможливо говорити, знаючи самі правила.
-Часто ті, хто вивчає мову скаржаться, що погано сприймають мову “на слух”, проте добре перекладають тексти. Як вирішити цю проблему?
-Щоб навчитися щось робити, потрібно це робити: щоб водити авто, треба сісти за кермо, щоб навчитися слухати – треба слухати. Починати з найпростішого – наприклад, навчальні фільми для дошкільнят, мультики, і поволі переходити на складніші рівні. Не варто одразу навантажуватися і вмикати собі історичний фільм мовою оригіналу.
-Чи справді допомагають вивчити мову фільми та ігри? Як?
-Так, допомагають. Фільми – це завжди нові слова, навіть більше – одразу цілі розмовні конструкції, які легко запам’ятовуються, оскільки супроводжуються емоційно забарвленим контекстом та яскравим відеорядом. Навіть реклами іноземною мовою – прекрасний спосіб вивчити поширені мовні кліше. Це також і правильна вимова, яка засвоюється набагато легше і практично непомітно. Є єдина умова: дивитися кожне відео треба багато (!) разів, аж поки ви зможете якісь фрази повторювати за акторами. Це так само, як співати пісню, яка подобається. Тільки тоді буде реальний ефект. Ігри – ідеальний метод роботи з дітьми і часто прекрасно спрацьовують і з дорослими учнями. Простіші ігри (меморі, інші ігри з картками) допомагають засвоїти нові слова (у нашому Центрі, наприклад, при вивченні числівників у всіх групах грається лото – чудові результати). Сюжетні ігри допомагають розвивати мовлення. Є багато навчальних ігор, що допомагають засвоїти граматику. Крім того, ігри – це завжди командна робота та позитивні емоції. Взагалі – це тема цілої окремої розмови.
-Наскільки важливою є мотивація?
– Мотивація – це ключовий момент для вивчення іноземних мов. Найпростіше з цим у дорослих: зазвичай такий учень чітко знає, що йому потрібно й навіщо і готовий співпрацювати з викладачем. Важче з дітьми. Тут потрібно мотивацію створювати. Немалу роль у цьому повинні відігравати батьки. Даючи дитину на заняття з іноземної мови, тато чи мама повинні пояснити, навіщо це робиться, що це дасть самій дитині, заохотити власним прикладом, зрештою. А роль викладача – зацікавити маленьких учнів та створити ситуацію, коли дитина сама з радістю бігтиме на заняття. Із підлітками – ще інакше. Дуже часто рішення про вивчення іноземної мови приймають за них дорослі. В такому разі молода людина відкрито або підсвідомо пручається, приходить на уроки вже наперед негативно налаштована. У такому разі потрібно або радити батьками переглянути рішення, тому що результату позитивного від такого навчання навряд чи дочекаються, або викладач повинен створити атмосферу максимально комфортного спілкування для такого учня. Якщо підлітку цікаво і психологічно комфортно, він сам відкриється і потягнеться до навчання.
-І на завершення ще кілька порад.
-Коли виникає питання: вчити чи не вчити іноземну мову, відповідь одна – вчити. Так само, як фізична активність важлива для тіла у кожному віці, так само вивчення чогось нового не дасть застоятися мізкам. На сьогодні пропозиція така величезна, що кожен знайде того викладача і ту методику, яка особисто для нього буде результативною. Але при цьому варто пам’ятати: робота фахівця не може коштувати копійки. Не шукайте, де дешево. Шукайте, де кваліфіковано, вимогливо і якісно.
Запитувала Наталія Червак