Тернопіль фактично став одним із перших міст України, які перейшли на європейську практику надання транспортних послуг. Розпочали з електронної оплати проїзду, і уже повним ходом йдуть далі – закуповують додаткові одиниці транспорту, відкривають нові тролейбусні лінії, паралельно покращують стан доріг та переходять на більш енергоощадне освітлення вулиць.
Запровадження електронного квитка стало вимогою часу, аби готівка перестала «осідати в кишенях» перевізників, а почала працювати на користь міської громади. І допоки інші міста лише розробляють механізми, тестують інструменти, думають, де взяти кредити тощо – Тернопіль уже на фініші повноцінного впровадження е-квитка, і впевнено крокує далі у транспортній реформі.
Мерія міста розсудливо і завчасно підійшла до впровадження електронної оплати за проїзд, і в цьому процесі постійно зважувала на думку тернополян, враховувала їхні побажання.
Тестувати е-квиток розпочали ще рік тому – спершу у тролейбусах. Виявивши підводні камені, систему запровадили й у маршрутках. Роз’яснювали, вчили, входили у ситуацію. Тож, станом на середину березня, більшість жителів міста уже оформили «Картку тернополянина», оцінили її вигоди та навчилися нею користуватися. Так само, як і водії полишили спроби саботажу. Хтось із них взагалі звільнився, зрозумівши, що наживатися на інтересах громади більше не вдасться. Тож на маршрутах залишаються ті, хто адаптувався і згоден працювати за новими чесними правилами європейського зразка.
У мерії міста з розумінням підійшли до того, що тернополянам потрібен був час, аби зрозуміти суть транспортної реформи та банально виготовити «Картки тернополянина» – що займає близько 20-25 робочих днів. Тому, кілька разів міська рада запроваджувала певні перехідні періоди.
Наразі закінчується останній із них, який стосувався пільговиків. Розуміючи те, що більшість пільгових категорій – це люди похилого віку, одинокі, особи з інвалідністю та інші вразливі верстви, в мерії дали їм можливість деякий час здійснювати проїзд паралельно, як по «Картці тернополянина», так і пред’являючи посвідчення відповідного зразка. А от з 1 березня проїзд мав здійснюватися уже виключно по «Картка тернополянина. Пільгова».
Та, як повідомили у міськраді, загалом понад 41 тисяча пільговиків подали документи на виготовлення пільгової «Картки тернополянина». Але станом на 1 березня близько 4 тис пільговиків хоч і подали документи на оформлення, але отримати картку ще не встигли. Тому керівництво міста знову пішло людям на зустріч, і наразі проїзд пільговиків у громадському транспорті Тернополя здійснюється за тими правилами, які діяли до цього часу.
Але приблизно з 19 березня проїзд у громадському транспорті Тернополя буде здійснюватися виключно за наявності електронного квитка: «Картки тернополянина», «Картки тернополянина. Пільгової», учнівської/студентської «Картки тернополянина», неперсоніфікованого е-проїзного. Його можна буде оплатити й готівкою, але дорожче на гривню.
При цьому вартість проїзду при оплаті соціальною карткою чи е-проїзним – дешевша: у тролейбусах – 3 грн, у маршрутках – 4 грн. Можна заплатити й готівкою, але дорожче: по 4 грн і 5 грн відповідно. Водночас для зручності пасажирів вже є можливість оплати проїзду і звичайними банківськими картками як в комунальному, так і в приватному транспорті.
Нагадаємо, що пільговикам, яким законодавством надано право пільгового (безоплатного) проїзду та які офіційно зареєстровані у м. Тернопіль, платити за виготовлення електронного квитка-пільгова «Карта тернополянина» платити не потрібно – ці витрати взяла на себе міська рада Тернополя. Також звертаємо увагу, що мерія міста домоглася від приватних перевізників зняття обмежень на проїзд пільговиків: раніше в маршрутках безкоштовно могло їхати лише три пільговики, тепер з 10:00 год – без обмеження кількості на рейс.
Віра Сотник