Два місяці місцеві осередки політичних партій та їх кандидати змагались за довіру тернополян. На агітацію витрачали немалі кошти. Багаті партії в основному агітували за себе за посередництвом тернопільських ЗМІ.
Закон «Про місцеві вибори» передбачав оприлюднення звітів про накопичення та використання виборчих фондів. Однак, не кожна партія, не кожен кандидат на міського голову вбачали за необхідне довести до виборців інформацію про те, скільки затратили і хто профінансував їх виборчу кампанію.
На сайті Тернопільської міської ради оприлюднені фінансові звіти 12-ти політичних партій з 18-ти та шести кандидатів в мери. П’ятеро, очевидно, проігнорували таку вимогу закону.
У Тернопільській міській виборчій комісії запевнили, що вони міській раді надали всі відповідні копії документів, пише Інтернет-видання “Доба”.
– Уся інформація, як фінансувалися місцеві організації політичних партій на виборах, є на сайті міської ради. Хто не здав – то не здав, ми передали в міську раду все, – розводить руками голова міської комісії Віктор Дрозда.
Виборче законодавство зобов’язувало партії віднести в ТВК звіти про формування, накопичення та використання коштів на вибори. А також, відповідно до постанови ЦВК №210 від 01.09.2015р., місцеві організації партій мали надати розшифровки до звітів. Тобто назвати поіменно кожне джерело наповнення, назву отримувача та суму перерахунку в той чи інший бік.
- Тернопільська міська організація політичної партії «Об’єднання САМОПОМІЧ»
У консолідованому звіті партія мера Львова показала виборчий фонд у сумі 1 198 390 грн. Найбільша стаття витрат – використання засобів масової інформації. Доходи ЗМІ від «Самопомочі» склали близько 1080000 грн., а це – понад 90% від виборчого фонду. Левову частку з мільйону гривень отримала телекомпанія ТВ-4.
Близько 110 000 грн. у різних частках за розповсюдження агітації розподілили: Тернопільська обласна держтелерадіо компанія, ТзОВ «Медіа дім РІА», Комунальне підприємство «Парк Загребелля», «Укрпошта», ТОВ «Мережа», Підприємство УГО, БК Кутківці, Драмтеатр ім.. Т. Г. Шевченка, приватні підприємці Різник О. І., Нитка О. Б., Добровольська С. М. Останні двоє також значаться, як розпорядники коштів накопичувального рахунку виборчого фонду.
Додаток 7 до постанови ЦВК №210, в якому розшифровуються джерела фінансування виборів «Самопомочі», на сайті міської ради відсутній.
Кандидат від «Самопомочі» на міського голову Тарас Пастух окремих звітів в міську ТВК не подавав. Ймовірно, його виборча кампанія фінансувалась в комплексі з фонду міської організації.
- Тернопільська міська організація політичної партії ВО «Свобода»
Переможці виборів у Тернополі затратили на кампанію найбільше серед усіх – 1 554 881,92 грн. Як і у випадку з «Самопоміччю», найбільший показник витрат «свободівців» є агітація в ЗМІ – 1 309 949,92. Це становить 84,25% від загальної суми розходів.
Найбільше партія Тягнибока оплатила за теле- і радіоефіри ТВ-4, «Ух-радіо», ТРК «Смайл» (телеканал ІНТБ), ТОДТРК, Тернопільська телерадіокомпанія «ТАКТ». Невеликі суми отримали «Радіотон», ТОВ «Радіо Тернопіль», газети «Вільне життя» і «Нова тернопільська» за посередництвом приватного підприємця.
За агітацію на зовнішніх носіях реклами та друк політичних матеріалів найбільше отримав підприємець Тимошик М. М. – близько 150 тис. грн. Крім нього, непогані суми за подібні послуги заробили ТОВ «Місто НВ», підприємці Шенціс Н. В., Монько Л. В. Скромні заробітки на агітації за «свободівців» були в друкарні «Терно-Граф», підприємців Цимбал Р. А., Буяк А. Б., Різник О. І., Кушнірук З. А.
Кандидат на посаду міського голови від «Свободи» і чинний мер Сергій Надал здав свої окремі фінансові звіти, в яких показав лиш одні «прочерки». Очевидно, його виборча кампанія фінансувалась з фонду міської організації партії.
Розшифровки з даними хто персонально доклався до фінансування С. Надала і 42 кандидатів в депутати на сайті МР не оприлюднені. У звіті про формування виборчого фонду міської організації від 19.10.2015р. показано, що 450950,72 грн. – власні кошти партії, 289468 грн. – внески фізичних осіб. Навпроти графи «внески кандидатів виборчого списку» стоїть прочерк.
- Тернопільська міська організація політичної партії Громадський рух «Народний контроль»
На відміну від своїх суперників тернопільський «Народний контроль» здав чистий консолідований звіт. При цьому «чистий» звіт з печаткою та підписом розпорядника коштів оформлений на бланку, форма якого затверджена ЦВК для виборів до Верховної Ради в 2014 році.
Куди і за що спрямовувались кошти команда Володимира Бліхара, фактично, не прозвітувала. Не подали відомостей в МВК також про те, хто персонально наповнював виборчий фонд міської організації.
На сайті МР оприлюднений так званий поточний звіт про надходження коштів виборчого фонду від 16.10.2015р. Знову ж таки він заповнений на застарілому бланку. Згідно його даних, Народний Контроль на вибори затратив всього лиш 122979,10 грн. На виготовлення агітаційних матеріалів пустили 42 581 грн., на використання ЗМІ – 56 391,08 грн., інші витрати, зокрема білборди, сітілайти, концерти, – 23 737,02 грн.
Володимир Бліхар, як кандидат на мера міста, окремих звітів не подавав.
- Тернопільська міська організація політичної партії Народний Рух України
У розшифровці про наповнення виборчого фонду значиться лиш одне прізвище і одна сума перерахунку. НРУ на вибори до міської ради був профінансований кандидатом в депутати до МР Кучер Н. П. на суму 1400 грн.
Документ підписав розпорядник коштів виборчого фонду Мединський І. Г. Як витратились на вибори 1400 грн. партією не вказано.
- Тернопільська міська організація політичної партії «Патріот»
Згідно прозвітованих даних, загальна сума виборчого фонду «патріотів» склала 5790 грн. Хто поповнив рахунок і куди потрачені кошти, такі відомості відсутні.
- Тернопільська міська організація Радикальної партії Олега Ляшка
«Радикали» на виборах наскладали 21904 грн. Сума їм набігла трьома перерахунками. Проте конкретно звідки і куди поділи, – у звітах не призналися. Відомо лиш, що 4880 грн. вклав хтось з кандидатів в депутати МР.
Разом з тим, окремий свій рахунок мав кандидат від партії на міського голову Святослав Півторак. Він повністю розшифрував від кого гроші і на що використані. Загальний розмір його фонду 50 000 грн. С. Півторак витратив 11 000 грн. власних коштів. Ще 39000 грн. йому надали рівними сумами В. Свергун, Л. Півторак, Т. Хаварівський – по 13 000 грн.
Трохи більше 48000 грн. кандидат на міського голову використав на ЗМІ. Найбільше у нього заробила ТВ-4 – майже 38 000 грн., Ух-радіо – 10 000 грн.
990 грн. «радикал» витратив на друк постерів в підприємця Цимбал Л. Є. За їх розміщення на білборді та сітілайті він заплатив рівно тисячу гривень ТОВ «Маркетингові технології ПБС».
- Тернопільська міська партійна організація політичної партії «Сила людей»
Виборчий фонд склав 18980 грн. Звідки кошти – невідомо. Майже усі гроші витрачені на виготовлення агітаційних матеріалів та щитів для їх розповсюдження.
«Сила людей» користувалась під час виборів послугами в двох приватних підприємців Монько Л. П. та Брик М. П. А також ТОВ «Партнер медіа». ЗМІ в агітації за дану партію участі не брали.
- Тернопільська місцева міська організація політичної партії «Солідарність правих сил»
У звіті від 26.10.2015р. вказано, що виборчий фонд сформовано на суму 50726,91 грн. Усі кошти – внески від фізичних осіб. Власні кошти партії – прочерк, внески кандидатів – прочерк.
Лідер списку кандидатів до міської ради – генеральний директор будівельної компанії «Тернопільбуд» Василь Лило. Однак, які фізичні особи профінансували кампанію команди забудовника, відомостей нема.
Витратили «списи» політичні гроші в основному на послуги тих самих підприємців, що й міська «Свобода». Друкували та розміщали агітаційні матеріали партії Тимошик М. М., Шенціс Н. В., Цимбал Р. А.
Були задіяні в агітації та оплачені послуги уже згаданого поруч зі свободівцями ТОВ «Місто НВ». А також ТОВ «Мережа», ПП «Туристична Тернопільщина», підприємці Кордибан А. І., Калашник Т. Б. Та навіть 92 грн. оплатила партія в «Тернопільбуд» за оренду сітілайта.
Команда «Солідарності правих сил» медійні засоби в агітації не використовувала.
- Тернопільська міська партійна організація політичної партії «Добрий Самарянин»
Виборчий фонд тернопільських «самарян» сформований завдяки рівно двом спонсорам. Брунарський Ю. П. перерахував 50 000 грн., Камінський Б. М. – 82 000 грн. Обоє кандидували до міської ради.
Брунарський Ю. П. також був розпорядником коштів виборчого фонду.
На що потратили «добрі самаряни» 132 000 грн. можна тільки здогадуватись, білбордів було чимало по місту. Розшифровки витрат у виборчу комісію не подали. Принаймі, на сайті МР вона не оприлюднена.
- Тернопільська міська організація партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність»
Документи про формування та використання грошей партії подані аж на 27 сторінках. Кандидати зі списку міського осередку вклали різними сумами 660 686 грн. Найбільший вкладник – кандидат по 36 міському окрузі, приватний підприємець Мельник Сергій Михайлович. Він протягом 22 і 23 жовтня перерахував 444 000 грн. Ще одинадцять кандидатів внесли всередньому по 20 000 грн.
Крім того, ряд порошенківців робили добровільні внески як звичайні фізичні особи, приблизно по 13 000 грн. кожен. Загалом внески від фізичних осіб становили 584 195 грн.
Таким чином загальний виборчий фонд партії влади склав 1 244 881 грн.
Міська організація на чолі з Віктором Шумадою активно використовувала тернопільський медіа-простір. На ЗМІ витратили майже 900 000 грн, з яких понад 650 000 грн. на телерекламу на ТВ-4, на ІНТБ, ТОДТРК, телекомпанія «НБМ».
На політичну рекламу в газетах задіяли близько 200 000. Газети «Наш день», «Номер Один», «Вільне життя», «Свобода», «Нова Тернопільська» отримали майже рівномірні суми.
На радіохвилях прозвучало 50 000 грн. за партію. Найбільше на частотах ТРК «Люкс» – близько 40 000 грн. Агітували також зі скромністю у 3000 грн. по вуличному радіо (ПП Нитка О. Б.) та на хвилях «Ух-радіо».
Понад 300 000 грн. «порошенківці» витратили на брошурки за кандидатів та на друк і розміщення агітації на білбордах. Відзначились найбільше ТОВ «Партнер-Медіа» і підприємець Глогусь Т. І. – трохи більше 100 000 грн. отримав кожен. А також не пасли задніх підприємці Герман І. Т. і Карп’юк А. Т.
Окремий виборчий фонд мав Ігор Вонс. Кандидат на мера Тернополя від «блоку» наповнив свій фонд власними коштами на 460 000 грн. Згідно Звіту про накопичення та використання, який зареєстрований у виборчій комісії 19.10.2015 р., він потратив 29672 грн. на виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації. Використання ЗМІ йому обійшлось у 291 939,08 грн., зокрема телебачення – 185 186 грн., радіо – 42 253,08 грн., газети – 64 520 грн.
Стратився Ігор Вонс також на оренду рекламних щитів – 53 606 грн. Інші витрати на агітацію вказані в сумі 13 550 грн. Що, як і кому оплачував кандидат, розшифровки він не подав.
Станом на 19 жовтня залишок невикористаних коштів з фонду кандидата становив 71232,92 грн.
- Міська партійна організація партії «ВОЛЯ» у місті Тернополі
Ця партія вела до міської ради найменшу кількість кандидатів в депутати – 20 осіб. Два десятка кандидатів показали виборчий фонд у розмірі 13 086,90 грн.
Усі кошти стратили на друк листівок, рекламу на зупинках і рекламу в ЗМІ. За надані послуги перерахували весь свій виборчий фонд підприємцям Кордибану А. І., Герман І. Т., ТОВ «Дім» відповідно. Про те, хто наповнював партійний гаманець, відомості відсутні.
- Тернопільська міська організація політичної партії «Громадянська позиція»
Міський осередок про свої затрати на вибори перед виборчою комісією очевидно не прозвітував. Такої інформації міська рада не оприлюднила.
Є проміжний звіт кандидата на посаду міського голови від партії Петра Ландяка, зареєстрований МВК 19.10.2015р. Згідно таких даних, уся мерська виборча кампанія Петра Ландяка була профінансована за кошти обласного осередку партії на суму 240 000 грн.
151 000 грн. потрачено на буклети, листівки, плакати та інші друковані матеріали, що розповсюджуються, як правило, в палатках. 52 464 грн. – використання ЗМІ, найбільша частку з цієї суми отримало телебачення. Оренда білбордів обійшлась в 22 300 грн., 13500 становили інші витрати на передвиборчу агітацію.
Детальна розшифровка відсутня.
- Тернопільська міська організація партії ВО «Батьківщина»
Консолідованого звіту, ймовірно, не подали. Усього їм надійшло коштів 40 072,25 грн. Станом на 19.10.2015р. тернопільській «Батьківщині» фізичні особи перерахували 2480 грн., внески кандидатів – 28 364 грн. Де взяли ще 10000 грн., – невідомо, повних даних у звітах немає.
Витратили зазначені 40 072,25 грн. на буклети, листівки, плакати.
Кандидат в мери від «Батьківщини» Михайло Ратушняк свій виборчий фонд сформував окремо з власних коштів. Його особисті витрати становили 83380 грн.
На виготовлення листівок і плакатів він використав 50 700 грн. Послуги мас-медіа оплатив на суму 11 880 грн., при чому не користувався впливом телебачення. Задіяв в агітації в основному друковані ЗМІ, зокрема газети «Наш День» і «Нову Тернопільську». Один раз оплатив ефір на радіо.
Оренда білбордів обійшлась Михайлу Ратушняку в 18 900 грн. Оплачував він також технічні засоби на загальну суму 1900 грн.
Найбільше в нього користали ті ж підприємці, що й загалом у вище зазначених: Тимошик М. М., Монько Л. П., Цимбал Л. Є, Карп’юк А. Т., Калашник Т. Б. і ТОВ «Партнер Медіа». Отримували доходи підприємці, яких не було більше ні в кого: Васильків В. В., Бучинський В.М., ПП «Сорок шість».
- Тернопільська обласна організація політичної партії «Республіка»
У підзаголовку немає помилки. Звіт про накопичення та використання виборчого фонду в міську виборчу комісію подала обласна організація, яка участі у виборах до обласної ради не брала, а лише до міської.
Згідно такого звіту на виборчу кампанію осередок потратив 42584 грн. Спонсорів та меценатів тернопільські «республіканці» не повідомляють, як і кому оплачували послуги.
Мали лиш дві статті видатків. Витратились на буклети, листівки, плакати – 9 524 грн. Оплата ефірного часу на телебаченні – 33 060 грн.
15. Орест Муц
Ореста Муца в мери висунула міська організація Соціально-Християнської партії. Осередок звіту про політичні гроші не подав, як і «Громадянська позиція». Та на відміну від Петра Ландяка, свій виборчий фонд колишній нардеп від «Партії Регіонів» сформував з власних коштів і вдвоє менший, ніж в його конкурента.
Загальна сума, яку виклав на вибори Орест Муц, становила 113 000 грн. Усе перераховано по одній статті видатків – друк листівок, буклетів, плакатів.
Розшифровок до звітів кандидат на посаду міського голови у виборчу комісію, очевидно, що не відніс.
Міські організації політичних партій та кандидати на міського голову, які не подали жодного звіту у міську виборчу комісію
Повністю проігнорували у Тернополі виборче законодавство щодо оприлюднення даних про виборчі фонди:
– політична партія «Нові обличчя» та її висуванець в очільники міста Руслан Царик;
– Українська Галицька Партія і її висуванець Олег Вітвіцький;
– політична партія «Українське об’єднання патріотів «УКРОП»;
– самовисуванець на міського голову Роман Кінаш.
Підсумки
Порушення закону «Про місцеві вибори», «Про інформацію» за несвоєчасність, неповноту чи повне ігнорування законних норм у цій частині може понести за собою лише адміністративну відповідальність.Однак, не чутно про фіксацію таких порушень проти суб’єктів виборчих перегонів.
Крім того,оприлюдненні звіти політичних партій та їх кандидатів у Тернополі розкривають лише окремі деталі мільйонних витрат. Адже жодна партія, жоден кандидат не показали скільки використали на оплату агітаторів у палатках, оплату спостерігачів, членів ДВК. А також законодавство не передбачає звітність за рекламу в онлайнових ЗМІ.
Ігнорування звітності перед виборцями виливається у недовіру до політичних сил. Що й доказали місцеві вибори низькою явкою на дільницях.
Кількість виборців, які взяли участь в голосуванні в Тернополі – 81964 чол. Загальні офіційні витрати політичних партій та їх кандидатів, наведені вище, становлять 5 394 056,08 грн. У сукупності загальних фінансових витрат один голос тернополянина обійшовся партіям в 65,81 грн.